Friday, May 7, 2010

026 : Auda itu...Dia.......


Sekadar berkongsi sebuah kisah...kisah seorang yang bergelar kawan...Seorang yang dekat dihati aku selalu...


Namanya Auda. Seorang yang degil dan berdikari. Punyai keluarga yang sederhana. Seorang anak yang manja aku kira. Namun dia ego. Tak pernah menunjuk kasih dan sayangnya. Namun kisah dan liku hidupnya buatku insaf. Bila melihat Auda ku lihat diriku dalam dirinya....Jangan ditanya kenapa...biarlah ia menjadi sebuah rahsia....


Aku saksi segala dugaan yang dihadapinya. Dulu, dia tidak mampu untuk tersenyum. Betapa dia hilang separuh dari dirinya. Betapa setiap kali dia bangun dia jatuh kembali dalam duka. Namun kini dia sudah mula menguntum senyum. Namun dugaan itu tak pernah berhenti. Dia terduga lagi, entah keberapa kali sudah. Mungkin dia sendiri sudah lupa. Entah!. Namun Auda ini makin sepi. Senyumnya tawar. Hatinya kosong. Dia masih menongkah masa. Matanya sudah kering. Tawar senyumnya setawar hatinya.
Auda ini masih melangkah, biar longlai. Hidup ini masih perlu terus selagi nyawa itu ada. Auda ini sungguh tabah. Betapa ku harap kekuatan itu bermukim dalam diri aku. Auda itu manusia yang mungkin degil pada mata kasar org lain. Tapi bagi yang mengenalinya, Auda itu manusia yang penuh kasih. Yang jiwanya penuh tulus. Budinya jujur. Biar dilukai, dia masih punya jiwa untuk fikirkan kasihan yang lain. Itu Auda yang aku sayang.


Wahai Auda, jangan kau tangisi apa yang kau hilang. Teruslah Auda.....aku tahu engkau gadis yang tabah....Ketabahanmu terlalu kuat....kerana engkau tak pernah lupa dimana kau berpijak.....biar dihina dan difitnah....engkau tetap senyum dan diam....bukan bererti mengalah...namun bagimu, sebagai mana bahagianyaengkau redha menerima nikmat dan bahagia yang Allah beri.....Aku mesti belajar redha menerima dugaan ini biarpun perit, mencari hikmah, merenung ketidaksempurnaan diri, bermuhasabah jiwa......merenung lemahnya diri....
Auda itu.....dia...................

No comments: