Saturday, December 19, 2009

003 : "Tawanan Hati"


Semalam betapa aku terduga....melawan perasaan sendiri....sedih, luka, rindu...di amuk rasa amarah pada diri sendiri...Tuhan itu maha mengetahui...insiden petang semlm buat aku tersenyum sendiri....Tanpa sedar aku makin tenang hari ini..betapa aku mula melihat apa yang terjadi adalah satu hikmah....mungkin itu caranya Tuhan mahu mengingatkan aku yang alpa....Syukur....aku masih belum terlambat.....


Aku mula syukur.....Terima kasih Tuhan...kerana Engkau menyayangi aku....mengetuk mata hatiku yang alpa dan jahil....yang ralit dgn manisnya nafsu dunia...Ya Allah...sayangi aku....lindungilah aku..Amin.....

*************************************************

Cerita tentang dunia...dah terlalu banyak yang aku lalui sebenarnya...terlalu banyak luka sebenarnya....Tanpa aku sedar aku makin kuat...makin matang...makin tabah menghadapi hari esok...betapa berat pun dugaan aku masih mampu tersenyum...biarpun aku tahu aku sendirian di daerah asing....terbiasa berdikari....


Kisah kehidupan terbaru yang aku tatapi dan hadapi membuatkan aku makin rasa kerdil...betapa manusia sering lupa nikmat dan rahmat....Lupa untuk bersyukur dgn kurniaan yang ada...lupa tanggungjawab.....lupa rasa sayang pada org yang berhak....Anak adalah suci...siapa kita untuk menghukum hidup dan masa depannya atas kesalahan yang kita, atas ralit hati dan alpanya kita???...Kenapa hidup mereka yang jadi taruhannya...Tertanya sendiri pada hati....sanggupnya mereka pada darah daging sendiri.............Dalam diam...dalam amarah....dalam sayu dan sendu...aku berdoa...Sedarlah wahai kawan...wahai sayang....dia amanahmu.....Amin....


Kehidupan ini terlalu mencabar...betapa berliku pun hidup...perlukah kita hilang pekerti???...perlukah kita hilang jiwa dan santun???...perlukah juga kita lupa pada yang hak???..Kasih itu tiada tanda harga....Jujur itu tiada juga tanda harganya....Yang menjadikan ianya berharga adalah ikhlasnya......

TAWANAN HATI

Delima ini pedih
Dibungkam suram dan perit

Perlukah hilang santun?
Demi kepuasan amarah...
Perlukah buta akal?
Demi si nafsu rajaan hati...

Delima ini terhiris sembilu
Tenggelam dalam ribut sendu dan pilu
Mati sudah si deria rasa

Wahai tawanan hati
Lepaskan ia dari cengkaman cinta ini
Kembalikan dia pada selimut kebenaran
Pulangkan dia pada jalan Yang Esa
Kuatkan delima dengan keteguhan
Suluhi delima dengan cahaya iman

Demi sucinya hati
Biar api dendam bisa terpadam
Kerana kasih bukan taruhan binasa yang lain

-Akuletu-Naa-20122009@Aman Putra-

Aku bukan sesiapa di daerah ini...sekadar berkongsi pengalaman yang sepicing cuma.......Terima kasih untuk insan yang menyayangiku seadanya.....

No comments: