Tuesday, August 2, 2011

0168 : Hari kedua puasa

Alhamdulillah selesai sudah 2 hari berpuasa…moga diterima Yang Maha Esa…

Rindunya kat my Hachi. Sayu pulak dengar suara dia…jauh from everyone, having puasa with his colleagues…Solat terawih tengah malam….ada dua sesi…satu lepas Isyak…yang satu lagi diorang buat pukul 12 mlm…almaklumla diorang kat sana kejer....bila terkenang make me really adore them…hanya orang yang tabah dapat bekerja cam diorang…2 months without family….jauh dari semua…kalau apa-apa terjadi kat sana pun bukan mudah…it takes few hours to reach port, belum hospital lagik….

Teringat kisah kawan my Hachi, He can just coming back after 3 days of his father passed away….weather not so good that time, that has delayed the crew boat to move. Apart from that the journey from the oilfield takes more than 10 hours. Bila dah sampai darat then it already midnight and the flight to Sabah cuma esok….hmmmm betul2 makes me feels sayu…mereka memang orang2 yang tabah….memilih kerjaya sedemikian…

Panjang betul aku balik kali nie…my family hopes that I will stay here…rasanya tak…sebabnya aku masih ingin mengejar impianku….masa mula2 balik, myself full of stress n anger….rasa sakit…stress dek perkara yang tak dpt kita lihat dgn mata kasar…Alhamdulillah semuanya semakin pulih…aku mula ingat tentang banyak perkara…lebih cool…Alhamdulillah…ALLAH lebih tahu dan aku percaya ujian itu untuk orang yang mampu…Kebenaran itu benar2 mengejutkan…Iman bukan pada luaran…syukur aku masih dijaga Yang Maha Esa…diuji bukan alas an untuk kita menduakan dia…sedang Allah itu Maha Kuasa…Al Quran dan Al Sunnah sentiasa ada untuk kita semua…kenapa bila diduga kita tidak mahu mencari penawarnya berpandukan Al Quran Dan Al Sunnah. Ilmu pengasih, ubat dan macam2 lagi. Semuanya ada dalam Al Quran. Kesembuhan itu milikNya…minta pada DIA. Yang membantu hanya perantara, yang mengurnia segala apa yang kita ada adalah ALLAH Yang Maha Esa….

Syukur pada kesembuhan ini….banyak lagi dugaan masa depan setelah aku terpaksa melepaskan apa yang aku ada hanya kerna sebuah aniaya…aku berserah pada Yang Maha Esa, DIA yang lebih tahu kenapa aku yang diduga. Dan aku redha menerima ujian ini. Hanya mampu meminta Yang Maha Esa menjagaku, Mengurniakan ketabahan untuk menghadapi hidup…kebenaran itu pahit dan terkadang kita tak mampu bersuara biar bukan kesalahan kita…Terima kasih buat kawan2 yang sudi membantu bukan sesiapa ini..My Hachi…betapa sabarnya dia menghadapi aku semasa aku sakit, keluargaku yang sentiasa ada untukku…dan orang2 yang membantuku biar baru kali pertama mengenali yang bukan sesiapa ini….ALLAH Maha Besar, Dugaan ini telah mengajarku banyak benda yang aku jahil sebelum ini…Syukur Ya Allah….
Aku rindu pada kesayanganku…semoga dia dijagaMU Ya ALLAH…semoga Ramadhan ini membawa keberkatan, kesejahteraan dan kebahagiaan buat kami sekeluarga….Kurniakanlah kekuatan, ketabahan dan kesenangan pada kami di dunia dan akhirat….Sayangi dia Ya Allah, kerna aku tahu bila dia dikasihiMu hidupnya kan lebih baik biar aku bukan disisinya….

No comments: